Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Στύλοι του Ολυμπίου Διός




Στύλοι (ή Στήλες) του Ολυμπίου Διός. Ή, επί το ορθότερον, Ναός του Ολυμπίου Διός.

Τα γνωστά. Ξεκίνησε να χτίζεται —λένε— επί Πεισιστράτου. Πεντακόσια τόσο προ Χριστού. Αλλά οι εργασίες σταμάτησαν όταν διώχτηκε ο γιος του ο Ιππίας από την Αθήνα. Σαν αρχιτέκτονες αναφέρονται από τον Βιτρούβιο ο Αντιστάτης, ο Κάλλαισχρος, ο Αντιμαχίδης καί ο Φόρμος. Κι αλλού ο Πωρίνος.

Μετά ήρθαν οι Περσικοί πόλεμοι. Ύστερα η Αθηναϊκή Δημοκρατία το θεώρησε φαραωνικό έργο και το άφησε ημιτελές. Κι ύστερα ήρθε ο Πελοποννησιακός Πόλεμος και τα πράγματα πήραν άλλη τροπή.

Περάσαν αιώνες. Ο Αντίοχος ο Επιφανής, ο εκ Συρίας, το ανακίνησε το θέμα, αλλά πάει κι αυτός. Ετελεύτησε. Και περάσαν κι άλλοι αιώνες. Ώσπου ο μέγας λάτρης Αδριανός, μέσα στο γενικότερο πρόγραμμά του, ενέταξε και τον Ναό. Και τον τελείωσε. Τον αφιέρωσε στον Δία, και του ’φτιαξε και άγαλμα χρυσελεφάντινο. Του θεού.

Κι ύστερα περάσαν κι άλλοι αιώνες και σεισμοί και καταποντισμοί. Κατά τους χρόνους της Μεγάλης Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας ο ναός γκρεμίστηκε. Μετά ήρθαν κατακτητές. Και στο τέλος ήρθαν αυτοκίνητα και νέφος.

Ουάν σερ; με ρώτησε η ταμίας. Μάλιστα, είπα εγώ. Όμορφη και ευγενέστατη. Αλλά τι να έκανα για να μην της το χαλάσω; Να έλεγα γιες πλιζ; Με κοίταξε έξω απ' τα νερά της, κατάπληκτη – ή μήπως δεν ήμουν έλληνας κι απλώς ήξερα τη σωστή λέξη; Ποτέ δεν ξέρεις. Και μου ’κοψε το εισιτήριο χαμογελώντας αμήχανα.

Μπήκα και καθόμουν και το κοίταζα. Απ’ όπου κι αν το κοιτάξεις, εικοσιέξι αιώνες είναι. Κάτι έχει να σου πει. Αρχίζεις να μετράς την ανάσα σου να κάνεις ησυχία.

Κι απλώς το κοιτάς...

-----------------------
Κλικ στις εικόνες για να δείξουν.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αθήναι

Φαντάσου έχεις, λέει, μια γλώσσα, ωραία και καλή, και τη μιλάς σ’ ένα μικρό χωργιό που διατηρείς κάπου σε μια εύκρατη περιοχή τού κόσμου. Δεντράκια, ποταμάκια, αμπελάκια, κι έναν Παρθενώνα να σου βρίσκεται. Και φαντάσου ότι πας καλά, οι δουλειές, τα παιδιά, ψωνίζει ο κόσμος, κάτι μοντελάκια που θα γίνουν παγκοσμίως ανάρπαστα εις το διηνεκές, έλα όμως που οι καιροί αλλάζουν, χωργιό με χωργιό τα τσουγκρίζετε, δε βρίσκετε άκρη, ο κόσμος σας είναι πολύ μικρός, γινόστε μπάχαλο, και νάσου εμφανίζεται ένα πιο ρωμαλέο χωργιό και πιο φρέσκο, κάπου στον Βορρά, άλλο πολίτευμα, πιο ορεξάτο απ’ το δικό σου, ανανεωμένο, και σας βάνει σε σειρά, άλλο πνεύμα, μιλάει τη γλώσσα σου, τη βρίσκει πολύ γκιουζέλ και πολύ αποτελεσματική, παίρνει και μερικούς από τους πιο καλούς σου για δασκάλους των παιδιών του, και το καζάνι αρχινάει να κοχλάζει. Ίδιο προϊόν, ίδια μοντελάκια, άλλο μάρκετινγκ. Άλλες τακτικές πωλήσεων. Κι ενώ έτσι έχουν τα πράματα, αίφνης μια Κυριακή και μια γιορτή, μια πίσημον ημέρα, ένας τύπο...

Λιμήν

Лиман. Διαβάζεται λιμάν. Και θα πει λιμάνι – τι άλλο να πει. Αλλά μια στιγμή. Δεν είναι απ’ τα ελληνικά. Είναι απ’ τα τούρκικα. Βαστιέσαι; Βαστήξου: τα ρώσικα δεν την πήραν τη λεξούλα από τα ελληνικά, γιατί και τα ελληνικά από τα τούρκικα την έχουν πάρει. Ξαναβαστήξου. Υπήρχε μια αρχαία λεξούλα, λειμών. Ελληνικά. Το υγρό λιβάδι. Και καθώς οι λεξούλες ταξιδεύουν και μιλάν για πράγματα που μεταξύ τους μοιάζουν, λειμών σήμαινε κι εκείνο το άλλο το υγρό και ζεστό και φιλόξενο πράμα που ξέρεις. Συνεννοηθήκαμε; Μπράβο. Αυτό εκτιμώ σε σένα: την αντιληπτικότητά σου. Και ταξίδευε που λες η λεξούλα, τι ευλείμων – με ωραία παχιά λιβάδια, τι λειμώνιος – ο του λιβαδιού, τι λειμακίδες – οι νύμφες αυτών των υγρών και ζεστών μερών, αυτές που σου παίρνουν τη μιλιά και μένεις ευσεβής μεν, άλαλος δε. Τέλος πάντων, μην τα πολυλογούμε, αυτό το καταφύγιο, ο λειμών, κάνει μια παφ και τραβάει μια μετάπτωση, ένα άμπλαουτ που λένε οι γλωσσοτέτοιοι, και τσουπ, προκύπτει ο λιμήν, να σε περικλείει και να σε προστα...

Ἡ μαμμὴ καὶ οἱ Νεράιδες

  Ἡ μαμμὴ καὶ οἱ Νεράιδες. Νικολάου Γ. Πολίτου: Μελέται περί του βίου και της γλώσσης του Ελληνικού λαού. Εκδόσεις «Ιστορική Έρευνα». Τηλ. 3637.570 και 3629.498. Αφηγείται ο Κώστας Παπαλέξης.