Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πολλοί









Πολλοί μαζεμένοι. Πάνω από εκατό. Και λαλούν όλοι μαζί. Ταυτόχρονα. Γι’ αυτό μαζεύονται. Για να λαλούν – με φωνές, με όργανα, ό,τι συνδυασμό μπορείς να φανταστείς.

Όμως εκείνο που δε μπορείς να φανταστείς είναι ότι λαλούν με σχέδιο! Ναι, φίλε μου. Κάποιος έχει κάτσει κι έχει σχεδιάσει ακριβώς ποια στιγμή θα λαλήσει ο καθένας και η καθεμιά. Και ακριβώς πώς θα λαλήσει. Ψηλά, χαμηλά, δυνατά, σιγανά, ίσια, στραβά, ανάποδα, ό,τι τρόπο αγαπάς.

Το ’χουνε συμφωνημένο, φίλε μου. Το ’χουν συνεννοηθεί. Όλο αυτό που βλέπεις έχουν πρώτα κάτσει μόνοι τους και το έχουν κάνει δοκιμή. Ξανά και ξανά. Να λαλήσουν σωστά τη σωστή στιγμή. Ασύλληπτα πράματα. Κι όταν μαζευτούν όλοι μαζί κι έρθει η στιγμή η σωστή, είναι κι ένας που κάνει τον τροχονόμο και βαστάει κουμάντο, και τονε κοιτάνε, και συγχρονίζονται άπαντες και άπασες —καλά κατάλαβες, είναι δύο διαφορετικά φύλα, αρσενικά και θηλυκά, ας το πούμε έτσι— άπαντες και άπασες, λοιπόν, συγχρονίζονται, και λένε το σωστό, ό,τι είναι να ειπωθεί, στη σωστή ώρα.

Ασύλληπτο; Ασύλληπτο, φίλε μου. Κι όχι μόνο αυτό. Αλλά για να το κάνουν αυτό, δηλαδή για να μπορέσουν να κάνουν τις δοκιμές μόνοι τους ώστε όταν βρεθούν όλοι μαζί να είναι σε θέση να το κάνουν σωστά, για να το κάνουν αυτό, πάνε σα σε σχολείο, ρε συ! Πολύν καιρό! Ο λιγότερος απ’ αυτούς που βλέπεις έχει περάσει τουλάχιστον ένα τέταρτο της παραγωγικής ζωής του, αφού δηλαδή ενηλικιωθεί και πριν γεράσει, το ’χει περάσει σε τέτοιο σχολείο. Κι εξακολουθεί να μαθαίνει – αυτό είναι που δε σου είπα: κάθε φορά που μαζεύονται, διαφορετικά πράματα κάνουν.

Αχαχαχα, το ξέρω, σ’ έχω τρελάνει. Άλλοι μαζεύονται κάθε φορά, φίλε μου, και άλλα λένε. Δεν είναι δηλαδή ότι εντάξει, το ’μαθες, αυτό θα λες. Όοοοχι. Κάθε φορά λες άλλο και με άλλους γύρω σου. Άλλο σχέδιο. Άλλη κατάστρωση. Άλλα πράματα. Δως του πάλι από την αρχή να κάτσουν μόνοι τους να τα δοκιμάσουν και δως του να ξαναβρεθούν όλοι μαζί να τα πουν. Αυτή είναι και μια απ’ τις μαγκιές τους: πόσο γρήγορα είναι σε θέση ο καθένας τους να μάθει κάθε καινούριο σχέδιο και να το πει και κατά πώς πρέπει.

Εννοείται – καλά το υποθέτεις: φυσικά κι έχουν μέθοδο και τα καταγράφουν, αυτό έλειπε, με σήματα – αποτυπώνουν τι πρέπει να πουν, πώς να σου πω, είναι αποκρυσταλλωμένο, ας το πούμε, έχουν τις μεθόδους τους, είναι ζωγραφισμένο κάθε φορά, και παν και τα λένε. Όχι. Σε τίποτα δε μοιάζει – αν βάλεις το ’να δίπλα στ’ άλλο, καμία σχέση τα σήματα. Ναι, είναι οπτικά. Γραφή, πες το. Αλλά άλλοι συνδυασμοί τη μια φορά, άλλοι την άλλη. Άλλο αποτέλεσμα. Αν δηλαδή τ’ ακούσεις και συγκρίνεις, καμία σχέση. 

Φυσικά και θέλουν. Εννοείται! Φυσικά και θέλουν και τα κάνουν. Αμ πώς ρε, με το ζόρι; Και να σου πω και κάτι; Όχι μόνο θέλουν. Αλλά αν δεν τα κάνουν, μαραζώνουν. Ναι, ρε φίλε! Αρρωσταίνουν. Αν δεν το κάνουν αυτό το πράμα να πάνε να τα μάθουν κι ύστερα να λαλήσουν όλοι μαζί τα κανονισμένα πράματα την κανονισμένη στιγμή, αν δεν το κάνουν τούς χαλάει. Μαραίνονται. Χάνουν τη λάμψη τους και πάει. Αφού μερικοί απ’ αυτούς τρέχουν και παρακαλάνε, κι ας μην είναι το καλύτερό τους, κι ας μην μπορούν να ζήσουν απ’ αυτό. Ναι, ανταλλακτική κοινωνία. Κάποιοι πληρώνονται γι’ αυτό. Κάποιοι παρακαλάνε να πληρωθούν. Και κάποιοι παρακαλάνε να το κάνουν, κι ας μην πληρωθούν. Ναι, φίλε μου.

Εντάξει. Είναι περίπλοκο. Μέχρι και με την αναπαραγωγή τους σχετίζεται εν τέλει – όπως σου είπα είναι δύο φύλα και, καταλαβαίνεις, κάπως στην ευχή πρέπει να ειδοποιούν οι μεν τους δε. Αλλά πρώτον δεν είναι το μόνο που κάνουν για να ζευγαρώνουν, ούτε το απλούστερο, και δεύτερον αυτό ειδικά δεν το κάνουν μόνο για να τραβάν τα ταίρια τους – είναι εξαιρετικά περίπλοκο και το μελετάμε ακόμη. Το σίγουρο είναι ότι το κάνουν με λαχτάρα. Με ενθουσιασμό. Με ικεσία. Σαν λειτουργία. Δονούνται! Δε φαντάζεσαι πώς! Μπράβο, πολύ σωστά υποθέτεις, σχετίζεται και με το πώς φτιάχνουν θεούς. Και θα σου δώσω κι ένα χιντ: έτσι πολεμάνε κι όλας μεταξύ τους. Όλοι μαζί και με σχέδιο. Αλλά μη μπούμε τώρα σ’ αυτά τα θέματα, δεν είναι της παρούσης.

Όμως ναι, αυτό εδώ που βλέπεις, παρακαλάνε να το κάνουν. Όπως και τα περισσότερα που κάνουν. Παρακαλάνε. Όλο τους το είναι παρακαλάει. Γιατί αλλιώς, αν δεν το κάνουν, και μάλιστα έτσι όπως το κάνουν, δε θες να ξέρεις τι τους περιμένει.

Ούτε που θες να ξέρεις, φίλε μου.





Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αθήναι

Φαντάσου έχεις, λέει, μια γλώσσα, ωραία και καλή, και τη μιλάς σ’ ένα μικρό χωργιό που διατηρείς κάπου σε μια εύκρατη περιοχή τού κόσμου. Δεντράκια, ποταμάκια, αμπελάκια, κι έναν Παρθενώνα να σου βρίσκεται. Και φαντάσου ότι πας καλά, οι δουλειές, τα παιδιά, ψωνίζει ο κόσμος, κάτι μοντελάκια που θα γίνουν παγκοσμίως ανάρπαστα εις το διηνεκές, έλα όμως που οι καιροί αλλάζουν, χωργιό με χωργιό τα τσουγκρίζετε, δε βρίσκετε άκρη, ο κόσμος σας είναι πολύ μικρός, γινόστε μπάχαλο, και νάσου εμφανίζεται ένα πιο ρωμαλέο χωργιό και πιο φρέσκο, κάπου στον Βορρά, άλλο πολίτευμα, πιο ορεξάτο απ’ το δικό σου, ανανεωμένο, και σας βάνει σε σειρά, άλλο πνεύμα, μιλάει τη γλώσσα σου, τη βρίσκει πολύ γκιουζέλ και πολύ αποτελεσματική, παίρνει και μερικούς από τους πιο καλούς σου για δασκάλους των παιδιών του, και το καζάνι αρχινάει να κοχλάζει. Ίδιο προϊόν, ίδια μοντελάκια, άλλο μάρκετινγκ. Άλλες τακτικές πωλήσεων. Κι ενώ έτσι έχουν τα πράματα, αίφνης μια Κυριακή και μια γιορτή, μια πίσημον ημέρα, ένας τύπο...

Λιμήν

Лиман. Διαβάζεται λιμάν. Και θα πει λιμάνι – τι άλλο να πει. Αλλά μια στιγμή. Δεν είναι απ’ τα ελληνικά. Είναι απ’ τα τούρκικα. Βαστιέσαι; Βαστήξου: τα ρώσικα δεν την πήραν τη λεξούλα από τα ελληνικά, γιατί και τα ελληνικά από τα τούρκικα την έχουν πάρει. Ξαναβαστήξου. Υπήρχε μια αρχαία λεξούλα, λειμών. Ελληνικά. Το υγρό λιβάδι. Και καθώς οι λεξούλες ταξιδεύουν και μιλάν για πράγματα που μεταξύ τους μοιάζουν, λειμών σήμαινε κι εκείνο το άλλο το υγρό και ζεστό και φιλόξενο πράμα που ξέρεις. Συνεννοηθήκαμε; Μπράβο. Αυτό εκτιμώ σε σένα: την αντιληπτικότητά σου. Και ταξίδευε που λες η λεξούλα, τι ευλείμων – με ωραία παχιά λιβάδια, τι λειμώνιος – ο του λιβαδιού, τι λειμακίδες – οι νύμφες αυτών των υγρών και ζεστών μερών, αυτές που σου παίρνουν τη μιλιά και μένεις ευσεβής μεν, άλαλος δε. Τέλος πάντων, μην τα πολυλογούμε, αυτό το καταφύγιο, ο λειμών, κάνει μια παφ και τραβάει μια μετάπτωση, ένα άμπλαουτ που λένε οι γλωσσοτέτοιοι, και τσουπ, προκύπτει ο λιμήν, να σε περικλείει και να σε προστα...

Ἡ μαμμὴ καὶ οἱ Νεράιδες

  Ἡ μαμμὴ καὶ οἱ Νεράιδες. Νικολάου Γ. Πολίτου: Μελέται περί του βίου και της γλώσσης του Ελληνικού λαού. Εκδόσεις «Ιστορική Έρευνα». Τηλ. 3637.570 και 3629.498. Αφηγείται ο Κώστας Παπαλέξης.