Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Παντόφλα

Εντάξει, σήμερα πού να το σκεφτείς. Παίρνεις τη γέφυρα, Χαρίλαος Τρικούπης, και με μιας βρίσκεσαι απέναντι. Τσουπ. Ευρουλάκια δεκατρία κι εβδομήντα. Πολλά ξεπολλά, άμα δε σ’ αρέσει, περιμένεις να βρεις καμιά παντόφλα να περάσεις. Άστον τον Χαρίλαο Τρικούπη να κουρεύεται.

Πας και βρίσκεις λοιπόν παντόφλα. Πορθμείον. Έχει; Πώς δεν έχει. Ανά εικοσάλεπτο. Λιμενικόν τμήμα, τηλέφωνο 2610991203. Παίρνεις και ρωτάς, να ’σαι σίγουρος. Έξι και πενήντα τα ευρουλάκια. Δε μπορείς να πεις. Μισή τιμή. Και ονόματα κούκλα. Kaptan Stavros, Pantanassa, Kanaris, Nikolaos A, Zeus, Theotokos, Panagia Paravouniotissa – δεν παιζόμαστε. Ωραία, καθαρά και άνετα. Όχι σαν κάποτε που η παντόφλα ήταν γεμάτη φορτηγά και σανά και γίδια.

Από την Ερέτρια η Παναγία η Παραβουνιώτισσα. Την Κυριακή του Θωμά η περιφορά της εικόνας. Μικρασιάτες πρόσφυγες. Φέραν την εικόνα που ζωγραφίστηκε λέει επί Ηρακλείου, τον 7ο αιώνα. Αλλά μη χαθούμε με το Ευβοΐτικο καράβι. Άστο αυτό γι’ αργότερα.

Ας μείνουμε στο Μολύκριον Ρίον. Το Αντίρριο της Αιτωλοακαρνανίας. Από τη διπλανή αρχαία Μολύκρεια. Με Βενετσιάνικο κάστρο τον Μεσαίωνα. Και στον παραθαλάσσιο οικισμό τού Δήμου Πατρέων, το Ρίον. Στην αρχαιότητα εκεί γινόσαντε τα Ρίεια. Κι ύστερα οι Οθωμανοί χτίσαν το φρούριο. Αμ δεν έχει τελειωμό. Ό,τι πέτρα σηκώσεις, άλλη βρίσκεις από κάτω. Θα χαθούμε – δε γλιτώνουμε.

Αυτή η η Παναγία η Παραβουνιώτισσα, έλεγα. Μου θύμισε την Eugenia P. Καμία σχέση, Παναγιά και Ευγενία, αλλά πιο πριν η Ευγενία Π. λεγόταν Σωκράτης Ιασεμίδης. Ναι, ρε, μη γελάς. Σωκράτης Ιασεμίδης. Όνομα για παντόφλα, ε; Ναι, αλλά τότε που μπήκε σε υπηρεσία η παντόφλα ήταν μετά τον πόλεμο. Κι ο Ιασεμίδης ήταν ο εμπνευστής των γεωργικών συνεταιρισμών πριν τον πόλεμο, το πιάνεις;

Σχέδιον νόμου για τις συνεταιριστικές οργανώσεις. Θεσμοθέτηση των συνεταιρισμών, νόμος 602/1914 επί κυβερνήσεως Ελευθερίου Βενιζέλου και με εισηγητή τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας Ανδρέα Μιχαλακόπουλο. Αυτόν που είχε βιβλιοθήκη με 30.000 βιβλία και που τώρα είναι δρόμος πάνω στην κοίτη του Ιλισού, από Σπύρου Μερκούρη, του Δήμαρχου, που ανεβαίνει ώς τη Φειδιππίδου, του Δρομέα. Αχ, θα χαθούμε, το βλέπω.

Ο Σωκράτης Ιασεμίδης. Σύμβουλος του Μιχαλακόπουλου. Καθηγητής της Γεωπονικής Σχολής Αθηνών. Σοφός. Γερμανοσπουδαγμένος. Αυτός τον συνέταξε τον νόμο 602/1914, κι αυτός ανέλαβε να υλοποιήσει, και να καθοδηγήσει, και να δώσει πνοή και μέλλον στους συνεταιρισμούς. Και να τους διαδώσει παντού στη χώρα. Κι όταν φτιάχτηκε η ΚΥΔΕΠ – τη θυμάσαι βρε την ΚΥΔΕΠ, ε; Κυβερνητική Υπηρεσία Διακινήσεως Εγχωρίων Προϊόντων!

Ε, ρε τι θυμηθήκαμε! Όταν φτιάχτηκε, που λες, η ΚΥΔΕΠ, το ναύλωσε αυτή το πλοίο στη γραμμή Ρίο - Αντίρριο. Με πρώτο καπετάνιο τον Κυριάκο Τσάγκαρη. Και πολύ αργότερα ονομάστηκε Ευγενία Π. το πλοίο. Μετά το 1982, μετά που χρεοκόπησε η ΚΥΔΕΠ. Μέχρι τότε, ο Σωκράτης Ιασεμίδης, έτσι λεγόταν, πηγαινοερχόταν Ρίο - Αντίρριο, φορτηγά, σανά, γίδια – παντόφλα, μιλάμε. Και τρέχαν οι μανάδες να προλάβουν τα μωρά που τα ’πιανε η θάλασσα και ξερνούσαν – από δω τα φαγιά από κει τα ξερατά του μωρού και της αλληνής να της παίρνει ο αέρας τα μαλλιά, τη μαντήλα, και πώς να το κουμαντάρει και το μωρό, και να βαστάει και τη φούστα που κι αυτήν την έπαιρνε ο αέρας ο λυσασμένος.

Παντόφλα. Την είχε παραχωρήσει το Βρετανικό Ναυτικό στη συμμαχική Ελλάδα, HMS LCT αριθμός τάδε, έτσι λεγόταν. Her Majesty’s Ship Landing Craft Tank νούμερο τάδε, δώδεκα αποβατικά παντόφλες που τα δώσαν οι Βρετανοί μπας και πάρει μπρος η ελληνική οικονομία.

Παντόφλα που είχε πάρει μέρος στην Απόβαση. Να κουνάει το ρημάδι, από την Αγγλία και την Ουαλία, να περάσεις τη Μάγχη, αυτά δεν έχουν και καρίνα, κουνάνε ακατάσχετα, να βγεις στη Γιούτα και στην Όμαχα.

Ανυπόφορο το παλιοκάραβο. Να μη βλέπεις την ώρα να βγεις στην ακτή, να γλιτώσεις το ξερατό και τον τρόμο.

Δεν πα να θερίζουν τα πολυβόλα.








Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αθήναι

Φαντάσου έχεις, λέει, μια γλώσσα, ωραία και καλή, και τη μιλάς σ’ ένα μικρό χωργιό που διατηρείς κάπου σε μια εύκρατη περιοχή τού κόσμου. Δεντράκια, ποταμάκια, αμπελάκια, κι έναν Παρθενώνα να σου βρίσκεται. Και φαντάσου ότι πας καλά, οι δουλειές, τα παιδιά, ψωνίζει ο κόσμος, κάτι μοντελάκια που θα γίνουν παγκοσμίως ανάρπαστα εις το διηνεκές, έλα όμως που οι καιροί αλλάζουν, χωργιό με χωργιό τα τσουγκρίζετε, δε βρίσκετε άκρη, ο κόσμος σας είναι πολύ μικρός, γινόστε μπάχαλο, και νάσου εμφανίζεται ένα πιο ρωμαλέο χωργιό και πιο φρέσκο, κάπου στον Βορρά, άλλο πολίτευμα, πιο ορεξάτο απ’ το δικό σου, ανανεωμένο, και σας βάνει σε σειρά, άλλο πνεύμα, μιλάει τη γλώσσα σου, τη βρίσκει πολύ γκιουζέλ και πολύ αποτελεσματική, παίρνει και μερικούς από τους πιο καλούς σου για δασκάλους των παιδιών του, και το καζάνι αρχινάει να κοχλάζει. Ίδιο προϊόν, ίδια μοντελάκια, άλλο μάρκετινγκ. Άλλες τακτικές πωλήσεων. Κι ενώ έτσι έχουν τα πράματα, αίφνης μια Κυριακή και μια γιορτή, μια πίσημον ημέρα, ένας τύπο...

Λιμήν

Лиман. Διαβάζεται λιμάν. Και θα πει λιμάνι – τι άλλο να πει. Αλλά μια στιγμή. Δεν είναι απ’ τα ελληνικά. Είναι απ’ τα τούρκικα. Βαστιέσαι; Βαστήξου: τα ρώσικα δεν την πήραν τη λεξούλα από τα ελληνικά, γιατί και τα ελληνικά από τα τούρκικα την έχουν πάρει. Ξαναβαστήξου. Υπήρχε μια αρχαία λεξούλα, λειμών. Ελληνικά. Το υγρό λιβάδι. Και καθώς οι λεξούλες ταξιδεύουν και μιλάν για πράγματα που μεταξύ τους μοιάζουν, λειμών σήμαινε κι εκείνο το άλλο το υγρό και ζεστό και φιλόξενο πράμα που ξέρεις. Συνεννοηθήκαμε; Μπράβο. Αυτό εκτιμώ σε σένα: την αντιληπτικότητά σου. Και ταξίδευε που λες η λεξούλα, τι ευλείμων – με ωραία παχιά λιβάδια, τι λειμώνιος – ο του λιβαδιού, τι λειμακίδες – οι νύμφες αυτών των υγρών και ζεστών μερών, αυτές που σου παίρνουν τη μιλιά και μένεις ευσεβής μεν, άλαλος δε. Τέλος πάντων, μην τα πολυλογούμε, αυτό το καταφύγιο, ο λειμών, κάνει μια παφ και τραβάει μια μετάπτωση, ένα άμπλαουτ που λένε οι γλωσσοτέτοιοι, και τσουπ, προκύπτει ο λιμήν, να σε περικλείει και να σε προστα...

Ἡ μαμμὴ καὶ οἱ Νεράιδες

  Ἡ μαμμὴ καὶ οἱ Νεράιδες. Νικολάου Γ. Πολίτου: Μελέται περί του βίου και της γλώσσης του Ελληνικού λαού. Εκδόσεις «Ιστορική Έρευνα». Τηλ. 3637.570 και 3629.498. Αφηγείται ο Κώστας Παπαλέξης.