Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Επική γκάφα


Αναρωτιόμασταν σήμερα αν «είναι σωστή η φράση “επική γκάφα” [αφού] “γκάφα” είναι ενέργεια που γίνεται από άγνοια ή από επιπολαιότητα ενώ [το επίθετο] “επική” υπονοεί κάποιο κατόρθωμα;»

Ίσως το ερώτημα είναι συναρπαστικό. Γιατί δεν είναι απομονωμένο. Γιατί συχνά διατυπώνονται τέτοιου τύπου ερωτήματα. Και γιατί αυτά οδηγούν, κατά τη γνώμη μας, σε σκέψεις. Αν, λοιπόν αυτές μάς επιτρέπονταν:

Είναι εύλογο, αν ακούμε γύρω μας τη γλώσσα να χρησιμοποιείται με απροσδόκητο τρόπο, κι εφόσον βρισκόμαστε εντός κάποιου κοινώς αποδεκτού κανονισμένου γλωσσικά πλαισίου (π.χ. σε μια τάξη σχολείου), είναι εύλογο, αν όχι επιβεβλημένο, να προτείνουμε τη διόρθωση του «λάθους», ιδίως αν είμαστε εντεταλμένοι για κάτι τέτοιο.

Αλλά όταν η γλώσσα κάνει τα χορευτικά της, είναι άραγε λειτουργικό να αναρωτιόμαστε αν αυτά είναι σωστά ή όχι; Μια (ίσως αναπάντεχη για μάς) χρήση, όσο κι αν αντίκειται σε όσα γνωρίζουμε ή αισθανόμαστε, δεν είναι πιο λειτουργικό, τουλάχιστον κατ’ αρχήν, να προσεγγίζεται ως φαινόμενο άξιο διερεύνησης παρά ως λάθος;

Βέβαια, στην ομάδα αυτή οδοιπορούμε κάπου ανάμεσα στα δύο: είμαστε μεν εδώ γιατί αποδεχόμαστε την ύπαρξη κανονιστικού πλαισίου, που μάλιστα διερευνούμε και αποσαφηνίζουμε όποτε χρειάζεται, αλλά δεν είμαστε και σχολείο, ούτε έχουμε μαθητές, ούτε βεβαίως έχουμε κανονιστική δικαιοδοσία. Γνωρίζουμε δηλαδή ότι το κανονιστικό πλαίσιο που συναποδεχόμαστε, είναι απλώς μια τρέχουσα αποτύπωση που προκύπτει από την επιστημονική θεώρηση του καθόλου γλωσσικού φαινομένου, χωρίς όμως να έχει κανονιστική ισχύ απέναντί του.

Επομένως, εφόσον αγαπάμε τη γλώσσα, αγαπάμε και τις ιδιότητές της και τις διαδρομές της. Αν κάποια χρήση της μας εντυπωσιάζει, διερευνούμε ποιος ακριβώς κανόνας (που δεν γνωρίζαμε) την περιγράφει και την εξηγεί. Αν βεβαιωθούμε ότι τέτοιος κανόνας δεν υπάρχει, συμπεραίνουμε ότι ίσως βρισκόμαστε μπροστά σε κάποια εξέλιξη, σ’ έναν αχαρτογράφητο δρόμο, οπότε μάλλον χρειάζεται ένας νέος κανόνας γι’ αυτόν. Αλλά σίγουρα δεν μιλάμε για λάθος. Τι θα πει λάθος; Αν κάποια χρήση βρίσκεται γενικευμένα στα χείλη των φυσικών ομιλητών, είναι σωστή μπάι ντιφόλτ, που λένε και στα χωριά. Έτσι δεν είναι;

Αλλά για να γυρίσουμε στο αρχικό ερώτημα: ακόμη κι αν δεν συμφωνήσουμε ότι οι παραπάνω σκέψεις είναι λειτουργικό να διέπουν τη στάση μας απέναντι στα «λάθη» της γλώσσας, η «επική γκάφα» επ’ ουδενί είναι «λάθος». Το σχήμα είναι συνομήλικο του ανθρώπου. Η καθ’ υπερβολήν απόδοση χαρακτηρισμών που αιφνιδιάζουν αλληλοαναιρούμενοι (επική γκάφα, μνημειώδης μαλακία, ουρανομήκης ηλιθιότητα, glorious bastards) είναι, δόξα τω θεώ, αρχαίος μηχανισμός. Λέγεται οξύμωρον. Δια του αστεϊσμού, της ειρωνείας και της ανατροπής μάς βοηθά να προσεγγίσουμε τα πράγματα με νέους τρόπους.

Γιατί δόξα τω θεώ; Διότι αν η γλώσσα δεν ήταν τα σφάλματά της, οι ακυρότητες, τα αιφνίδια σχήματα, τα οξύμωρα και οι απρόσμενες χρήσεις της, θα ήταν γλώσσα μηχανής. Θα ήταν απόδειξη ότι η σκέψη μας είναι κλινικά νεκρή.

Εφιαλτικό;


-------------------------------------

Γραμμένο για την ομάδα «Μιλάμε σωστά, γράφουμε σωστά». Δημοσιεύμενο στις 17/12/24.










Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αθήναι

Φαντάσου έχεις, λέει, μια γλώσσα, ωραία και καλή, και τη μιλάς σ’ ένα μικρό χωργιό που διατηρείς κάπου σε μια εύκρατη περιοχή τού κόσμου. Δεντράκια, ποταμάκια, αμπελάκια, κι έναν Παρθενώνα να σου βρίσκεται. Και φαντάσου ότι πας καλά, οι δουλειές, τα παιδιά, ψωνίζει ο κόσμος, κάτι μοντελάκια που θα γίνουν παγκοσμίως ανάρπαστα εις το διηνεκές, έλα όμως που οι καιροί αλλάζουν, χωργιό με χωργιό τα τσουγκρίζετε, δε βρίσκετε άκρη, ο κόσμος σας είναι πολύ μικρός, γινόστε μπάχαλο, και νάσου εμφανίζεται ένα πιο ρωμαλέο χωργιό και πιο φρέσκο, κάπου στον Βορρά, άλλο πολίτευμα, πιο ορεξάτο απ’ το δικό σου, ανανεωμένο, και σας βάνει σε σειρά, άλλο πνεύμα, μιλάει τη γλώσσα σου, τη βρίσκει πολύ γκιουζέλ και πολύ αποτελεσματική, παίρνει και μερικούς από τους πιο καλούς σου για δασκάλους των παιδιών του, και το καζάνι αρχινάει να κοχλάζει. Ίδιο προϊόν, ίδια μοντελάκια, άλλο μάρκετινγκ. Άλλες τακτικές πωλήσεων. Κι ενώ έτσι έχουν τα πράματα, αίφνης μια Κυριακή και μια γιορτή, μια πίσημον ημέρα, ένας τύπο...

Λιμήν

Лиман. Διαβάζεται λιμάν. Και θα πει λιμάνι – τι άλλο να πει. Αλλά μια στιγμή. Δεν είναι απ’ τα ελληνικά. Είναι απ’ τα τούρκικα. Βαστιέσαι; Βαστήξου: τα ρώσικα δεν την πήραν τη λεξούλα από τα ελληνικά, γιατί και τα ελληνικά από τα τούρκικα την έχουν πάρει. Ξαναβαστήξου. Υπήρχε μια αρχαία λεξούλα, λειμών. Ελληνικά. Το υγρό λιβάδι. Και καθώς οι λεξούλες ταξιδεύουν και μιλάν για πράγματα που μεταξύ τους μοιάζουν, λειμών σήμαινε κι εκείνο το άλλο το υγρό και ζεστό και φιλόξενο πράμα που ξέρεις. Συνεννοηθήκαμε; Μπράβο. Αυτό εκτιμώ σε σένα: την αντιληπτικότητά σου. Και ταξίδευε που λες η λεξούλα, τι ευλείμων – με ωραία παχιά λιβάδια, τι λειμώνιος – ο του λιβαδιού, τι λειμακίδες – οι νύμφες αυτών των υγρών και ζεστών μερών, αυτές που σου παίρνουν τη μιλιά και μένεις ευσεβής μεν, άλαλος δε. Τέλος πάντων, μην τα πολυλογούμε, αυτό το καταφύγιο, ο λειμών, κάνει μια παφ και τραβάει μια μετάπτωση, ένα άμπλαουτ που λένε οι γλωσσοτέτοιοι, και τσουπ, προκύπτει ο λιμήν, να σε περικλείει και να σε προστα...

Ἡ μαμμὴ καὶ οἱ Νεράιδες

  Ἡ μαμμὴ καὶ οἱ Νεράιδες. Νικολάου Γ. Πολίτου: Μελέται περί του βίου και της γλώσσης του Ελληνικού λαού. Εκδόσεις «Ιστορική Έρευνα». Τηλ. 3637.570 και 3629.498. Αφηγείται ο Κώστας Παπαλέξης.