Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τρίτωνες

 



Ο Τρίτων ήταν θαλάσσιος θεός. Γιος του Ποσειδώνα και της Αμφιτρίτης. Έμενε με το μπαμπά και τη μαμά στο χρυσό τους το παλάτι, στης θάλασσας τα βάθη. Κι είχε κι ένα κοχύλι από αχιβάδα, την θαλάσσια κόγχη, σάλπιγγα φοβερή και τρομερή.

Ήρθε από τη Λιβύη —έτσι φαίνεται— και στρογγυλοκάθησε στον Ελληνορωμαϊκό πολιτισμό. Και... πολλαπλασιάστηκε. Τρίτωνες, λοιπόν.

Που ήσαν... γοργόνοι. Πανέμορφοι και παντεπόπτες τύποι, που απ’ τη μέση και κάτω γινόντουσαν ψάρια. Με λέπια και ουρά. Μιλούσαν, λέει, ανθρωπινά. Σάλπιζαν με τα κοχύλια τους τις διαταγές του Ποσειδώνα, και τίποτε δε μπορούσε να αντισταθεί σ’ αυτές. Μ’ αυτά τους τα σαλπίσματα έσπειραν τον πανικό στους Γίγαντες κατά τη Γιγαντομαχία.

Κι εξαπλώθηκαν παντού. Στην Αναγέννηση, και κατόπιν στη δυτική ζωγραφική και τη λογοτεχνία. Σήμερα, σύλλογος θαλασσινός ή κολυμβητικός ή ναυτικός, χωρίς κάποιον Τρίτωνα – στο λογότυπο, στην ονομασία, στα μπλουζάκια ή έστω κάπου στο φουαγιέ, δε γίνεται.

Τρίτων. Εδώ φυλάττει την είσοδο του Ωδείου του Αγρίππα (περ. 15 π.Χ.), μετέπειτα Ανακτόρου των Γιγάντων (410-530 μ.Χ.).

Αρχαία Αγορά της Αθήνας.



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αθήναι

Φαντάσου έχεις, λέει, μια γλώσσα, ωραία και καλή, και τη μιλάς σ’ ένα μικρό χωργιό που διατηρείς κάπου σε μια εύκρατη περιοχή τού κόσμου. Δεντράκια, ποταμάκια, αμπελάκια, κι έναν Παρθενώνα να σου βρίσκεται. Και φαντάσου ότι πας καλά, οι δουλειές, τα παιδιά, ψωνίζει ο κόσμος, κάτι μοντελάκια που θα γίνουν παγκοσμίως ανάρπαστα εις το διηνεκές, έλα όμως που οι καιροί αλλάζουν, χωργιό με χωργιό τα τσουγκρίζετε, δε βρίσκετε άκρη, ο κόσμος σας είναι πολύ μικρός, γινόστε μπάχαλο, και νάσου εμφανίζεται ένα πιο ρωμαλέο χωργιό και πιο φρέσκο, κάπου στον Βορρά, άλλο πολίτευμα, πιο ορεξάτο απ’ το δικό σου, ανανεωμένο, και σας βάνει σε σειρά, άλλο πνεύμα, μιλάει τη γλώσσα σου, τη βρίσκει πολύ γκιουζέλ και πολύ αποτελεσματική, παίρνει και μερικούς από τους πιο καλούς σου για δασκάλους των παιδιών του, και το καζάνι αρχινάει να κοχλάζει. Ίδιο προϊόν, ίδια μοντελάκια, άλλο μάρκετινγκ. Άλλες τακτικές πωλήσεων. Κι ενώ έτσι έχουν τα πράματα, αίφνης μια Κυριακή και μια γιορτή, μια πίσημον ημέρα, ένας τύπο...

Λιμήν

Лиман. Διαβάζεται λιμάν. Και θα πει λιμάνι – τι άλλο να πει. Αλλά μια στιγμή. Δεν είναι απ’ τα ελληνικά. Είναι απ’ τα τούρκικα. Βαστιέσαι; Βαστήξου: τα ρώσικα δεν την πήραν τη λεξούλα από τα ελληνικά, γιατί και τα ελληνικά από τα τούρκικα την έχουν πάρει. Ξαναβαστήξου. Υπήρχε μια αρχαία λεξούλα, λειμών. Ελληνικά. Το υγρό λιβάδι. Και καθώς οι λεξούλες ταξιδεύουν και μιλάν για πράγματα που μεταξύ τους μοιάζουν, λειμών σήμαινε κι εκείνο το άλλο το υγρό και ζεστό και φιλόξενο πράμα που ξέρεις. Συνεννοηθήκαμε; Μπράβο. Αυτό εκτιμώ σε σένα: την αντιληπτικότητά σου. Και ταξίδευε που λες η λεξούλα, τι ευλείμων – με ωραία παχιά λιβάδια, τι λειμώνιος – ο του λιβαδιού, τι λειμακίδες – οι νύμφες αυτών των υγρών και ζεστών μερών, αυτές που σου παίρνουν τη μιλιά και μένεις ευσεβής μεν, άλαλος δε. Τέλος πάντων, μην τα πολυλογούμε, αυτό το καταφύγιο, ο λειμών, κάνει μια παφ και τραβάει μια μετάπτωση, ένα άμπλαουτ που λένε οι γλωσσοτέτοιοι, και τσουπ, προκύπτει ο λιμήν, να σε περικλείει και να σε προστα...

Ἡ μαμμὴ καὶ οἱ Νεράιδες

  Ἡ μαμμὴ καὶ οἱ Νεράιδες. Νικολάου Γ. Πολίτου: Μελέται περί του βίου και της γλώσσης του Ελληνικού λαού. Εκδόσεις «Ιστορική Έρευνα». Τηλ. 3637.570 και 3629.498. Αφηγείται ο Κώστας Παπαλέξης.