Την αναφέρει σε επιστολή του ο εξόριστος στη Θεσσαλονίκη άγιος Θεόδωρος Στουδίτης, τέλη του 8ου αιώνα. Και μετά, στις αρχές του 10ου ο Ιωάννης Καμενιάτης, στη διήγησή του της πολιορκίας από τους Σαρακηνούς. Κι ύστερα οι αναφορές πυκνώνουν. Ο άγιος Σάββας των Σέρβων την αναφέρει σαν την μητρόπολη τής Θεσσαλονίκης.
Ο πάπας Ινοκέντιος Γ΄ κι αυτός ως μητρόπολη την αναφέρει – των Λατίνων πλέον, λίγο μετά το 1204. Πρέπει να μετατράπηκε σε τζαμί το έτος Εγίρας 930, δηλαδή γύρω στα 1524. Κι ύστερα την αναφέρουν περιηγητές, ξανά και ξανά. Ώσπου στα 1912 επανέρχεται στην κατοχή των Ελλήνων.
Σήμερα περνάν λεωφορεία πολύ κοντά —ας πούμε το 31 και το 45 από την Εγνατία, και το 83Β, πάλι από την Εγνατία, κι επίσης κοντά φθάνει και το 34, στην Αριστοτέλους, ή μπορείς να κατεβείς Τσιμισκή με το 3Κ ή το 5— και να πας να δεις απ’ έξω που έχουν στήσει τους «Πολίτες» τού Τζομπανάκη και παν και χαζεύουν τα περιστέρια.
Αγία Σοφία του Μαΐου.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου