Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Παρασκευούλα

Έτσι την λέει ο φίλος μου ο Τάκης. Παρασκευούλα. Τελευταία μέρα της βδομάδας. Πρακτικά. Μείναν άλλες δύο, βέβαια, αλλά ποιος τις λογαριάζει. Δεν είναι μέρες αυτές. Είναι χαρές.

Εντάξει, το Σάββατο πάντα θα βρεθεί ο χωριάτης που θα φέρει τον μάστορη σήμερα γιατί δε μπορούσε άλλη μέρα, κι ο μάστορης θα ’χει μαζί του και τρυπάνι να τρυπήσει τον τοίχο να περάσει τα ηλεκτρικά στο μπαλκονάκι στον ακάλυπτο να μπορούμε να καθόμαστε τα καλοκαίρια. Ναι. Σάββατο πρωί θα βρει να το κάνει. Να σε ταράξει. Τι να κάνουμε τώρα. Χωριάτης είναι ο κάτοικος της πόλης που δεν την αισθάνεται χωριό του.

Και την Κυριακή η μέρα θα ’ναι ήρεμη, πρωινή, η μέρα της ραστώνης. Η μέρα που στεφανώνει όλη τη βδομάδα. Όλοι οι χωριάτες θα καταλαγιάσουμε και θα πάμε επίσκεψη. Ή θα πάμε για μπάλα. Ή δε θα πάμε πουθενά – ξέρω ’γώ. Κι ένα κοκκινιστό, καλό είναι. Σημείο Κυριακής είναι. Και θα τσακωθούμε. Γιατί είναι η μέρα που είμαστε όλοι μαζί σπίτι και είναι ευκαιρία. Πότε άλλοτε να τσακωθείς γιατί αφήνεις μες τη μέση τις παντόφλες και τις μαζεύω εγώ, ποιος σου είπε να τις μαζεύεις εσύ, από γλώσσα καλά πάμε, μοσχαρίσια την έχουμε, έτσι;

Γι’ αυτό η Παρασκευή παραμένει το μεγάλο το νόημα. Τα ’χουμε ξαναπεί. Έχει κάτι η Παρασκευή. Έχει το μεγάλο μυστικό. Δεν τσακώνεσαι. Η Παρασκευή έχει παρασκευή. Έχει προσδοκία.

Καλύτερη δεν είναι η προσδοκία από το προσδοκώμενο;




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αθήναι

Φαντάσου έχεις, λέει, μια γλώσσα, ωραία και καλή, και τη μιλάς σ’ ένα μικρό χωργιό που διατηρείς κάπου σε μια εύκρατη περιοχή τού κόσμου. Δεντράκια, ποταμάκια, αμπελάκια, κι έναν Παρθενώνα να σου βρίσκεται. Και φαντάσου ότι πας καλά, οι δουλειές, τα παιδιά, ψωνίζει ο κόσμος, κάτι μοντελάκια που θα γίνουν παγκοσμίως ανάρπαστα εις το διηνεκές, έλα όμως που οι καιροί αλλάζουν, χωργιό με χωργιό τα τσουγκρίζετε, δε βρίσκετε άκρη, ο κόσμος σας είναι πολύ μικρός, γινόστε μπάχαλο, και νάσου εμφανίζεται ένα πιο ρωμαλέο χωργιό και πιο φρέσκο, κάπου στον Βορρά, άλλο πολίτευμα, πιο ορεξάτο απ’ το δικό σου, ανανεωμένο, και σας βάνει σε σειρά, άλλο πνεύμα, μιλάει τη γλώσσα σου, τη βρίσκει πολύ γκιουζέλ και πολύ αποτελεσματική, παίρνει και μερικούς από τους πιο καλούς σου για δασκάλους των παιδιών του, και το καζάνι αρχινάει να κοχλάζει. Ίδιο προϊόν, ίδια μοντελάκια, άλλο μάρκετινγκ. Άλλες τακτικές πωλήσεων. Κι ενώ έτσι έχουν τα πράματα, αίφνης μια Κυριακή και μια γιορτή, μια πίσημον ημέρα, ένας τύπο...

Λιμήν

Лиман. Διαβάζεται λιμάν. Και θα πει λιμάνι – τι άλλο να πει. Αλλά μια στιγμή. Δεν είναι απ’ τα ελληνικά. Είναι απ’ τα τούρκικα. Βαστιέσαι; Βαστήξου: τα ρώσικα δεν την πήραν τη λεξούλα από τα ελληνικά, γιατί και τα ελληνικά από τα τούρκικα την έχουν πάρει. Ξαναβαστήξου. Υπήρχε μια αρχαία λεξούλα, λειμών. Ελληνικά. Το υγρό λιβάδι. Και καθώς οι λεξούλες ταξιδεύουν και μιλάν για πράγματα που μεταξύ τους μοιάζουν, λειμών σήμαινε κι εκείνο το άλλο το υγρό και ζεστό και φιλόξενο πράμα που ξέρεις. Συνεννοηθήκαμε; Μπράβο. Αυτό εκτιμώ σε σένα: την αντιληπτικότητά σου. Και ταξίδευε που λες η λεξούλα, τι ευλείμων – με ωραία παχιά λιβάδια, τι λειμώνιος – ο του λιβαδιού, τι λειμακίδες – οι νύμφες αυτών των υγρών και ζεστών μερών, αυτές που σου παίρνουν τη μιλιά και μένεις ευσεβής μεν, άλαλος δε. Τέλος πάντων, μην τα πολυλογούμε, αυτό το καταφύγιο, ο λειμών, κάνει μια παφ και τραβάει μια μετάπτωση, ένα άμπλαουτ που λένε οι γλωσσοτέτοιοι, και τσουπ, προκύπτει ο λιμήν, να σε περικλείει και να σε προστα...

Ἡ μαμμὴ καὶ οἱ Νεράιδες

  Ἡ μαμμὴ καὶ οἱ Νεράιδες. Νικολάου Γ. Πολίτου: Μελέται περί του βίου και της γλώσσης του Ελληνικού λαού. Εκδόσεις «Ιστορική Έρευνα». Τηλ. 3637.570 και 3629.498. Αφηγείται ο Κώστας Παπαλέξης.